Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bevasarloutca.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
további információ
Elfogadom
Nem fogadom el

Üres üzlethelyiségek és a BUM

  • 2018 július 02.

"A BKIK-nak szolgáltató kamarának kell lennie."

Az április 17-én a BKIK elnökévé választott Csoltó Gábor egy ideig még az Ipari Tagozatot is vezette. Már ebbéli minőségében is jól rálátott a BUM tevékenységére. Kamaraelnöki programjának főbb iránypontjai:

  • a fővárosi vállalkozások piaci lehetőséghez juttatása itthon és külföldön;
  • szakmai tanácsadás a budapesti vállalkozások üzletviteléhez, különösen a kisebb méretű vállalkozások esetében;
  • EU-s pályázatokon történő megjelenés, harmonizált együttműködés a fővárossal és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a területi kamarákkal;
  • jogszabály-tervezetek előkészítésében, véleményezésében, módosítások kezdeményezésében történő aktív részvétel.

Ezek megvalósítására összpontosít, de közben a belső szinergiákra is ügyelni akar. Meglátása szerint a kamarai adminisztráció csökkentésében a BUM is jelentős feladatokat vesz át, ráadásul szolgáltat is.

 

Ha azt mondom: BUM...

Akkor nem ijedek meg, hanem arra a Bevásárló Utca Menedzsmentre gondolok, amely 2013. április elsejével kezdte meg a működését. Létrehozásának legfőbb oka a megváltozott piaci viszonyokhoz történő alkalmazkodás, a belváros kiüresedésnek megállítása és a vállalkozók közvetlen megsegítése volt. Nem mellesleg ezzel a problémával a BKIK Kereskedelmi Tagozata már több éve foglalkozott, megoldási példaként – számos lehetőség vizsgálata alapján – a leginkább alkalmazható bécsi mintát vettük alapul. 2014. április elsején létrejött a BUM Nonprofit Kft. immár szakmai ügyvezetéssel lépve magasabb szintre, egy évvel később pedig megkezdődött a stratégiai átszervezés, amelynek során kialakult a ma is használt tevékenységek köre az alábbi célokkal: elsőrendű cél a budapesti kereskedelem és turizmus fejlesztésének elősegítése; a fővárossal, önkormányzatokkal és civil szervezetekkel való kapcsolat erősítése; kereskedelem fejlesztési és turisztikai stratégiák, javaslatok, programok kidolgozása. Fontos szempont a vásárlóerő megtartása, illetve növelése a bevásárlóutcákban. A fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal a főváros és a kerületek tekintetében bevásárló és tematikus utcák szervezésének elősegítése, koordinálása, esetenként mediátorok bekapcsolása. A megalakult bevásárlóutcák bevonása az ernyőszervezet alá, illetve új összefogások kezdeményezése. A belvárosi területek kiüresedésének megakadályozása, és további önkéntes kamarai tagok toborzása az utcákban: az utcák használatával és ennek a területnek a gondozása közben.

 

Jól hangzik, de mi valósult meg mindebből?

Szép eredményekről számolhatunk be. 2013 és 2015 között történt a BUM ernyőszervezet magalapozása. Együttműködés kezdődött a meglévő bevásárló és tematikus utcákkal, ott lévő vállalkozásokkal, amely közvetlenül 300 vállalkozással való kapcsolatot eredményezett. Megkezdődött a rendezvények koordinálása, szervezése. Az elmúlt 4 évben közel 100 rendezvényt bonyolítottunk le, és ezek döntően igen sikeresek voltak. A BUM – hiszen ezek a területek szervesen kapcsolódnak egymáshoz – a kamarai események szervezésében is közreműködött. Itt kell megemlítenünk a rögtönjövök.hu és a kibérelem.hu program fontosságát, újratervezését, a jelenleg is folyamatban lévő piaci bevezetést, mint szép és érdekes feladatot. 2013. október 22-étől kezdte meg működését a rögtönjövök.hu weboldal a főváros és a kamara együttműködésében, amely a budapesti utcafrontos üres üzlethelyiségek kiadását hivatott segíteni. A rendszer nem volt elég hatékony, így a főváros a rendszer újragondolása mellett döntött, amelyhez a BUM Nonprofit Kft. együttműködését kérte. A programjavaslatuk még 2015-ben bekerült a főváros programjai közé. Ma az egyetlen kamarai kezdeményezés, amelyet a főváros is elismer és támogat. Céljai: üres üzletek számának csökkentése, vállalkozások számára releváns információ biztosítása, egyszerűbb és könnyebb választás elősegítése, naprakész adatbázis létrehozása. Ezen kívül is nagyon fontos és kiemelendő az együttműködés a fővárossal, tematikus fejlesztési programok keretében.

 

Mondhatjuk, hogy a BKIK számára különösen fontos a BUM tevékenysége?

Véleményünk szerint a BKIK-nak szolgáltató kamarának kell lennie, és ez a jelenlegi közös munka valós szolgáltatásokat nyújt, nemcsak az önkéntes tagok, hanem a regisztráltak számára is. Fontos szerepe van az imázsépítésben és a tagtoborzásban is, hiszen az utcákban közvetlenül közel 2000 vállalkozást lehet elérni. Az utcák környezetében további több mint 15 ezer vállalkozás él és dolgozik. Mindemellett nagyon fontos, hogy támogatja a kamara célkitűzéseit, hiszen szeretnénk javítani a vállalkozási feltételeket Budapesten.

Mint köztudomású, a BKIK a kerületekben helyi tagcsoportokkal működik és képviselteti magát. A BUM Nonprofit Kft. célja, hogy a vállalkozók összefogásán keresztül erősítse a hagyományos kereskedelmi területeket, és tevékenysége révén lehetőséget biztosítson azok fejlődésére, fejlesztésére. A kerületi tagcsoportjaink feladata az adott területek vállalkozóinak összefogása, informálása, képviselete. Munkájukban a kamara általános és egyetemes törekvései mellett a helyi vállalkozói érdekek megjelenítése és képviselete a meghatározó. Együttműködnek a kerületi önkormányzatokkal, azok szerveivel, illetve a BKIK egyéb szervezeti egységeivel is. Az elmúlt években a tagcsoportokkal folyamatos volt a BUM együttműködése, amelyet idéntől még aktívabbá kívánunk tenni, továbbá az együttműködési területek bővítését tűztük ki célul. A következő négy területen lehetséges és szükséges együtt dolgozni: a főváros Rögtön jövök! programjának újraindításában, a kerületekben lévő üres üzletek felkutatásánál, azok nyilvántartásba vételénél az önkormányzatok közvetlen bevonása a kedvezőtlen tendenciák megfordítása érdekében. Új együttműködések kezdeményezése a hagyományos, kihalófélben lévő szakmák megmentéséért. A bevásárló és tematikus utcák külföldi példáinak felkutatása, melyek pozitív példaként bemutathatók, és támogatják ezen erőfeszítéseinket. És végül, de egyáltalán nem utolsósorban a piacokon jelenlévő kisvállalkozások támogatása – általunk szervezett eseményeken keresztül is.