Új sorozatunkban bemutatjuk, hogyan fejlődött a Bevásárlóutca Menedzsment - rövidítve BUM -, milyen sikereket ért el, milyen nehézségeket old meg és milyen jövőképet lát a vállalkozók támogatásában. A BUM egyszerre módszer, egyszerre üzleti közösség, melynek célja, hogy az élhető Budapest működéséhez járuljon hozzá. Antal Attilát, a BUM vezetőjét kérdeztük.
Mikor, milyen céllal hozta létre a BKIK a BUM-ot?
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a 2000-es évek eleje óta aktívan foglalkozik a főváros kereskedelmi helyzetével. A bevásárlóutca menedzsment projekt 2013-ban indult. Arra az időszakra vált jelentős mértékűvé az évtizedek óta működő fővárosi boltok, vendéglátóhelyek sorozatos bezárása, a tradicionális bevásárlási környékek és életterek funkcionális hanyatlása. Feltűnővé vált a belváros „kiüresedése”, „szlömösödése”, a fogyasztók drasztikus mértékű áramlása a divattá váló plázák irányába. A BKIK - Bécs ezirányú pozitív tapasztalatait alapul véve - azért hozta létre a Bevásárlóutca Menedzsmentet, rövidebb nevén a BUM-ot, hogy ezen keresztül tudjon segíteni a vállalkozások megmaradásában, az utcák-terek újbóli fellendülésében és az ebben együttműködő szakmai partnerek munkájának koordinálásában.
Hogyan illeszkedik a BUM és a BKIK működése egymáshoz?
Mindkét szervezet erős szakmai alapokon, egymással szorosan együttműködve, a vállalkozói érdekeket szem előtt tartva működik. A BKIK fő feladata, hogy a gazdasági verseny szabadságának tiszteletben tartásával, az önkormányzatiság elvén alapuló működéssel előmozdítsa a fővárosi egészének gazdaságát jelentő vállalkozások fejlődését és szerveződését, a BUM a lokális együttműködések és közösségek révén igyekszik a helyi kereskedelmet élénkíteni, erős kulturális és kommunikációs fókusszal.
A BUM alapítás óta eltelt időben mit sikerült megvalósítani a tervekből?
A BUM éves terv és éves költségvetés alapján dolgozik. A kezdeti és a menetközben formálódott terveinket eddig szinte hiánytalanul sikerült végrehajtani. A külső körülmények kedvezőtlen változása, mint például pandémia, vártnál magasabb rezsi és infláció időről-időre újratervezésre kényszerített minket, azonban folyamatosan keressük a fenntartható, innovatív megoldásokat.
Hogyan értékeli a BUM tevékenységét?
A nyilvánosság visszajelzései alapján eredményes és hasznos a BUM működése. A főváros különböző kerületeiben, megannyi kis és közepes vállalkozónak tudtunk és tudunk segíteni, tucatnyi társadalmi szervezettel és önkormányzattal sikerül partneri viszonyban együttműködni az elmúlt több, mint 10 év alatt. A folyamatosan változó gazdasági környezetben a BUM szakmai portfóliója is folyamatosan bővül és színesedik, hiszen az induláskor 7 budapesti terület, utca volt a partnerünk, számuk ma már 18. Itt fontos megemlítenem, hogy - tapasztalataink alapján - a rossz emlékű Covid időszakot követően a tematikus budapesti környékeknek gyorsabban sikerült talpra állniuk.
Mi a BUM terve a közeljövőre?
Stratégiánk lényege, hogy folyamatosan bővülő partneri kör számára, egyre hatékonyabb szolgáltatásokat legyünk képesek biztosítani. Ugyanakkor nem csak partnereink körét bővítjük folyamatosan, hanem együttműködő szakértőink számát is. Tudjuk, hogy a gazdaságélénkítés legfontosabb eszköze a forrásbevonás. Hiszünk az együttműködésekben rejlő szinergiákban, a vállalkozói társadalom erősítésének szükségességében.
Néhány cikkünk a kezdetekről
https://bevasarloutca.hu/cikkek/hirek/vaci-utca-bevasarlonegyed
https://bevasarloutca.hu/cikkek/hirek/tematikus-utcakat-akar-budapesten-a-bkik
https://bevasarloutca.hu/cikkek/hirek/uj-partnerunk-a-fashion-street