A bevásárlóközpontok és hipermarketek alaposan átformálták Magyarországon, így a fővárosban is a vásárlások rendjét. A vásárlások súlya a korábbiakkal szemben a városközpontokból részben a külső, város közeli, részben teljesen új városrészekbe, új területekre tolódott. A GFK kutatás szerint Budapesten 36 pláza és bevásárlóközpont van, azonban számuk várhatóan nem növekszik tovább, köszönhetően annak, hogy 2012. január 1-től a 300 m2-nél nagyobb alapterületű kereskedelmi építmények nem bővíthetők csak a nemzetgazdasági miniszter külön engedélyével.

A plázák átrendezték a kereskedelmi térképet, melyet a szakemberek negatív hatást jósló tanulmányai is megerősítettek, azonban ezeket figyelmen kívül hagyták, így az átrendeződés felkészületlenül érte a kereskedelmi kisvállalkozásokat és egyre többen kényszerültek feladni addigi tevékenységüket. Azonban, egy olyan város, mint Budapest nem létezhet a hagyományokra épülő, de technológiailag modern kiskereskedelem nélkül.

A cél tehát az üzletek és a hagyományos kereskedő utcák kiüresedésének megelőzése, megfékezése és ellensúlyozása átgondolt és közös konszenzuson alapuló, egyeztetett fejlesztések előirányozásával.

Alapvető célkitűzésként fogalmazódik meg, hogy minden probléma megoldásba és fejlesztésbe be legyenek vonva az érintettek, mind önkormányzati, mind vállalkozói és mind lakossági (társadalmi oldalról). Mindemellett meg kell teremteni az egyensúlyt a környezet, a gazdaság és a társadalom között.

Az idegenforgalomnak/turizmusnak jelentős szerepe van a helyi gazdaság megőrzésében, fenntartásában illetve fejlődésében. Ez a budapesti kiskereskedelemre is igaz: a turizmus által frekventált tradicionális bevásárlóutcák, azok bolthálózata segítségével hosszú távon fennmaradhat, amennyiben az üzletek tulajdonosai, bérlői, üzemeltetői partnerek a hosszú távú gondolkodásban.

A fővárosban hosszú évek óta problémát jelent a kereskedelmi üzletek kiüresedése mellett, hogy nincs a főváros területére kiterjedő olyan informatikai térkép, amely a kereskedelmi funkció kialakításában segíthetne.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi Tagozata, illetve a III. Kereskedelem, Kereskedelmi Szolgáltatás Osztálya több mint 10 éve foglalkozik a fővárosi bevásárló utca menedzsment létrehozásának gondolatával.

Természetesen a jelenséget maguk a vállalkozók is tapasztalták, így európai mintára egyre több úgynevezett „tematikus utca” alakul fővárosunkban – többnyire alulról jövő kezdeményezésként –, mely folyamatot a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara hathatós segítségével, szakmai és erőforrásbeli támogatásával erősíti.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (továbbiakban BKIK) ezért életre hívta a budapesti bevásárló és tematikus utcák programját (BUM – Bevásárló utcák menedzsmentje program, a továbbiakban: Program), melynek célja, hogy megoldást találjon a kiüresedő belváros problémájára, támogassa a vállalkozásokat és azok összefogását, valamint további bevásárló utcák létrehozását kezdeményezze. Ezen kívül pedig összehozza mindazon szereplőket, akik közösen tesznek a főváros, a kereskedelem és a turizmus fejlesztéséért.

Szükségességét alátámasztja az a mindenki által elfogadott cél, amely az egységes arculat kialakítását, marketing tevékenységet, bevételnövelő közös rendezvények szervezését, a terek, utcák arculatának kialakításában, üzemeltetésében való részvételt, közös álláspont kialakítását, érdekképviseletet tesz lehetővé.

Fontos megjegyezni, hogy a bevásárló/tematikus utcák fejlesztése az adott kerület és főváros városfejlesztésének és városmenedzsmentjének szerves része.

Az önkormányzatok egy része még nem érzi ezen tevékenység fontosságát, azonban vannak pozitív példák is, mint például Fővárosban, ahol kiírtak egy pályázatot az üres üzletek környezet csúfító problémájának megoldására, melynek részeként létrehoztak egy weboldalt, ahol mind az Önkormányzatok, mind a privát emberek feltehetik az üres üzleteiket. Ezen portál működtetését a Kamara végzi már 2013. október vége óta.

Jelenlegi tagok

  • Broadway Egyesület, Liszt Ferenc tér                                          2001 óta 11 tag

A Liszt Ferenc téren működő kávéházak, éttermek kellemes időtöltést nyújtanak mind a turistáknak, mind a helyi lakosságnak. Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/liszt-ferenc-ter/

  • FalkArt Fórum, Falk Miksa utca                                                    2006 óta „47” tag

A legigényesebb galériáknak, műtárgykereskedéseknek, aukciós házaknak ad otthont a Falk Miksa utca. Jeles események FalkArtFórum több ezer embert vonz, jöjjön el Ön is idén! Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/falk-miksa/

  • Ráday Soho Egyesület, Ráday utca                                                           2009 óta 23 tag

A Ráday utcában van steakhouse, perzsa, spanyol, indiai és megannyi magyaros étterem is, ha valaki szeretne különlegességeket kipróbálni. A vendéglátókon kívül az utca híres művészeti galériáiról, könyvesboltjairól és színházairól. Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/raday-utca/

  • Királyutca-Designutca Klaszter Király utca                                 2010 óta 32 tag

A Király utca üzleteinek összefogásából alakult klaszter tagjai, az itt élő polgárokkal és más civil szervezetekkel együtt szeretnének javítani a környezet állapotán és életet vinni a jelenleg parlagon heverő üzletekbe! Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/kiraly-utca/

  • Palota Piknik Egyesület, Mikszáth tér és Krúdy Gyula utca       2011 óta 10 tag

Itt a vendéglátók abban különböznek más vendéglátóktól, hogy ők nem versenytársaknak, hanem partnereknek tekintik egymást és ezáltal segítik a másikat. Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/mikszath-ter/

  • KultUnio Klaszter, KultUnio negyed (VI. és VII. kerület)            2012 óta 12 tag

Budapest Multikulturális Negyede a belváros szívében, a Deák tértől, a Dunától és az Andrássy úttól néhány lépésre található, mely gyalog könnyedén bejárható, és viszonylag kis területen a város legváltozatosabb és legautentikusabb arcát mutatja éjjelnappal egyaránt. Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/kultunio

  • Bartók Béla Boulevard – Kult11, Bartók Béla út    2013 óta 23 tag

A KULT11 Egyesület fő célja, hogy Budapest XI. kerületének részét képező, a Gellért tér és a Feneketlen tó által határolt és körülzárt térrész visszanyerje egykori fényét, és ezzel újra a város sokszínű, nyüzsgő kereskedelmi és kulturális fórumává váljon. Bővebben az alábbi linken!

https://bevasarloutca.hu/bartok-bela/

  • Pozsonyi Piknik Egyesület, Pozsonyi út és környéke            2009 óta 12 tag

Újlipótváros falunapjából nőtte ki magát a rendezvény, mely révén a helyi vállalkozások összefogtak és szeretnénk egész éven át tartó élményeket nyújtani az idelátogatóknak.

https://bevasarloutca.hu/pozsonyi-piknik/

  • Haris Bazár Klaszter, Haris köz           2016 óta 10 tag

A Haris köz az V. kerületben a Váci utca és Petőfi Sándor utca között helyezkedik el, közel a Ferenciek teréhez. Rendkívül jól megközelíthető ez a kis sétáló utca mind tömegközlekedéssel mind személygépkocsival. Kivételes kínálatával és gazdag történelmével igazán különleges ékszere a belvárosnak. Bővebben az alábbi linken!

http://bevasarloutca.hu/haris-bazar/  

Partnereink

  • Fashion Street, Deák Ferenc utca            2009 óta 16 tag

https://bevasarloutca.hu/fashion-street/

  • Fővárosi Önkormányzat Csarnok és Piac igazgatósága

https://bevasarloutca.hu/piacok

 

Küldetésünk

Segíteni az alulról jövő bevásárló/tematikus utcákat intézményi és marketing eszközökkel, információáramlással, valamint eseményeik koordinálása és megvalósításának támogatása.