Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bevasarloutca.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
további információ
Elfogadom
Nem fogadom el

Nemzeti Filharmonikusok Évadnyitó hangversenye

  • 2020 július 07.

2020. szeptember 25. (péntek) 19.30

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Budapest

Dohnányi Ernő Amerikai rapszódia, op. 47

Bartók Béla Concerto két zongorára, ütőhangszerekre és zenekarra, BB 121, Sz 115

Johannes Brahms – Arnold Schönberg g-moll zongoranégyes, op. 25

Ránki Dezső, Klukon Edit zongora
Joó Szabolcs, Bíró Gergely ütőhangszerek 

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt

Bartók Béla 1945. szeptember 26-án hunyt el a New York-i West Side Hospitalben. Az évforduló előestéje hagyományosan az a nap, amelyen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertje megnyitja a budapesti hangversenyévadot. Természetes, hogy ez alkalommal hallunk Bartók-művet, de persze más alkotásoknak is szerepük lehet egy ilyen különleges estén. Ezúttal egy Bartók-kompozíció társaságában két olyan darabbal találkozhatunk, amely szintén a zeneszerző korát s a kor gondolkodásmódját képviseli.

Bartók művei közül ezen az estén a két zongorára és ütőhangszerekre írt Concerto szólal meg, amelynek szólóit Ránki Dezső és Klukon Edit személyében a bartóki œuvre két kiváló ismerője tolmácsolja, Joó Szabolcs és Bíró Gergely, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szólamvezetői társaságában. Szögletességeivel, nyerseségeivel, szigorú kompozíciós logikájával az 1937-ben született három tétel a zeneszerző egyik legmodernebb remeke, ugyanakkor zenei gondolkodásmódja a múlthoz is erősen kapcsolódik – például a nyitó Allegro és a Finálé szonáta-, illetve rondóformája, a lassú tétel notturno műfaja és az ellenpontos szerkesztés jelenléte által. E kettősség a Bartók-kortárs Dohnányi Amerikai rapszódiájában is jelen van, hiszen az Ohiói Egyetem felkérése nyomán keletkezett, 1954-ben bemutatott kései darab népszerű amerikai dallamokat dolgoz fel fantáziaszerűen. A múlt és az utókor párbeszéde a záró számban a legnyilvánvalóbb, hiszen a modern Schönberg a romantikus Brahms g-moll zongoranégyesének zenekari hangszerelésével alkotta meg „az ötödik Brahms-szimfóniát”. A koncerten az NFZ zeneigazgatója, Hamar Zsolt vezényel.