Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bevasarloutca.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
további információ
Elfogadom
Nem fogadom el

Közeleg az időpont - Online adatszolgáltatási kötelezettség július 1-jétől

  • 2018 június 12.

A belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított, legalább 100.000 Ft áthárított áfát tartalmazó számlák adataira vonatkozó adatszolgáltatás 2018. július 1-jétől a kiállítás után elektronikusan teljesítendő a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé. Számlázó programmal történő számlázás esetén a számlaadatokat a számlázó programból emberi beavatkozás nélkül, nyilvános interneten keresztül azonnal, a számla elkészülte után rögtön továbbítani kell. - forrás: www.bkik.hu

Minden bizonnyal egyetlen vállalkozó előtt sem ismeretlen a téma, de lehetnek nyitott kérdések megválaszolatlan problémák. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi Tagozatának szervezésében rendezett – a speciális eseteket is csokorba szedő, a számlázó programokkal szembeni elvárásokra is kitérő – ingyenes szakmai konferencián Dr. Funtek Zsolt, a NAV Központi Irányítás, Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály főosztályvezető-helyettese kollégájával, Horváth Dávid Miklós tájékoztatási kiemelt főreferenssel, valamint Dr. Sztankó Dániel, az RSM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. közvetett adók vezető adószakértője és Jósvai Tamás, az OTP eBiz Kft. ügyvezető igazgatójával adtak gyakorlati és kézzelfogható konkrét tanácsokat a vállalkozásoknak. Már a meghívó kiküldése utáni “percekben” teltházas volt az érdeklődés. A BKIK székházában tartott rendezvény 200 résztvevője egyéni konzultáció keretei között is kérdezhetett a terület legilletékesebb szakértőitől.

„Kívánom, hogy minél több új teendőjük legyen július 1-jét követően, mert ez azt jelenti, hogy igen sikeres a vállalkozásuk" – nyitotta meg a Minden, amit az online számla adatszolgáltatásról tudni kell elnevezésű szakmai napot Bartos Gábora BKIK Kereskedelmi Tagozatának általános alelnöke.

Dr Funtek Zsolt, a NAV központi irányítás, Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály főosztályvezető-helyettese úgy fogalmazott, „A vállalkozóknak jelenleg annyi a feladatuk, hogy ismerniük kell az új kötelezettséget, illetve megtenni a szükséges lépéseket (pl. a számlázó programjuk fejlesztőjével való kapcsolatfelvétellel) a július 1-jei adatszolgáltatás biztosításához. A figyelem fókuszában jelenleg a fejlesztők állnak. Elsősorban számukra szervez a NAV szakmai fórumokat. Kijelenthető, hogy ők többnyire már „képben vannak”. Ami a vállalkozásokat illeti, sokan hallottak róla, sokan tudják, de akadnak akik nem, vagy esetleg pontatlanok az ismereteik. Sok esetben érdemes átgondolni a korábbi (esetleg nem is a jogszabályoknak megfelelő) számlázási gyakorlatot. A mai rendezvényen tartott gyors közvélemény kutatás is ezt igazolja.”

Horváth Dávid Miklós tájékoztatási kiemelt főreferens szerint a változás a  kisvállalkozókat kevésbé érinti a nagyságrend miatt. Az ő esetükben általában kisebb a számlák ÁFA tartalma. A főszabály szerint kell eljárni, az alanyi mentes vállalkozásoknak  értelemszerűen nem jelent új kötelezettséget a változás. Fontos tudnivaló, hogy ingyenesen lesz elérhető a NAV által fejlesztett számlázó szoftver.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakértőinek Az online számla adatszolgáltatással összefüggő feladatok című előadása fókuszában az adatszolgáltatással érintettek köre,  az adatszolgáltatás módja, technikája, a számlázó programot használók feladatai, a nyomdai úton előállított számlát használók feladatai, a hibás adatszolgáltatás, az üzemzavar esetén követendő eljárás, a regisztráció folyamata, és más gyakorlati kérdések álltak.

A szabályozás célja a gazdaság további fehérítése az adócsalások visszaszorítása, az ÁFA bevételek növekedése, az adminisztrációs terhek csökkentése. E célok elérésének módjai: a kiállított számlákról valós idejű adatok érkeztetése a NAV-hoz, a hatékony kockázatelemzés és ellenőrzés, ami segíti az adócsalások felderítését, a számlázással kapcsolatos egységes gyakorlat kialakítása, az adatszolgáltatás automatizálásával az adminisztratív terhek csökkentése a számlázó programot  használóknál. Szó esett a mögöttes  jogszabályokról is.

„Sok multinacionális cégnél olyan vállalatirányítási rendszer szerint működik, melyben nincs magyar fejlesztő (Oracle, SAP),  ezeknél külön megoldás szükséges.  A vállalkozásoknak 3 kérdésre kell tudni választ adniuk: Hogyan  fogják beküldeni az adatokat a NAV-hoz? Hogyan biztosítják az automatizmust? Milyen tartalommal  szolgáltatnak adatot – sorolta Dr. Sztankó Dániel, az RSM  Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. közvetett adók vezető adószakértője.

A NAV online számlabekötés gyakorlati lépései című előadás arra is kitért, milyen megoldások közül választhatnak a vállalkozások. Néhány hét van az élesítési határidőig, így fontos tisztán látni, hogy kiknek, miről, mikortól kell adatot szolgáltatnia? Milyen előkészítő lépések szükségesek az adózó oldalán az adatszolgáltatás megkezdéséhez? Aki még nem készült fel az adatbekötési feladatra, többféle opcióból választhat:  saját számlázó programmal, vagy  külső megoldással is nekifuthat a kötelezettség megoldásának. Utóbbi esetben meg kell vizsgálni a  felhő alapú, vagy a telepített megoldások előnyeit és hátrányait és mielőbb döntést kell hozni.

A NAV törekvése a digitalizáció erősítése, így bár a kézi számlák nem tűnnek el, ha az áfatartalmuk indokolja ezekről is adatot kell szolgáltatni júliustól. Felmerültek olyan gyakori ügyfélkérdések, mint hogy mi lesz a teendő a  módosító számla, a részszámla és végszámla esetén, melyik hogyan kezelendő majd?  Mivel a NAV a számlaadatok beküldésével a részletes számlaadatokra és a számlázás folyamatára is ráláthat érdemes ezt előzetesen ellenőrizni, megfelel-e pontosan a jogszabályoknak. A szakértő elmondta, hogy saját automatizált számlariportáló megoldásuk fejlesztése során számos kérdés felmerült a cégek részéről az adatjelentés automatizálásának folyamata és megoldása kapcsán. A legnagyobb fejtörést még az adatküldés előtti lépés az adatok megfelelő formába való automatikus, emberi beavatkozás nélküli átalakítása okozza, amelynek a számla lezárását követően meg kell történnie. Júliustól a cégek – adószámmal rendelkező adóalanyok – számára kiállított számlák jelentési kötelezettsége élesedik, így adott esetben szűrni is kell a kiállított, 100.000 forintos áfát elérő számlák közül.

A NAV tesztfelülete már fogadja a tesztadatokat, akinek van már működő megoldása, le tudja tesztelni a júliusi indulás előtt, hogy mit kell korrigálnia mielőtt az adatküldés élesbe fordul. Ahogyan azt is ellenőrizni tudja, hogy hogyan és ki dolgozza fel a NAV-tól visszaérkező válaszüzenetek tartalmát. Az RSM ConnecTAX adatszolgáltatási megoldásával egy cég kihagyhatja a belső IT fejlesztések jelentős részét, a program a számlaadatokat fogadja, ha szükséges szűri és beküldi a NAV felé, majd fogadja az adóhatóság válaszüzeneteit és ezekről értesítést küld a cég felé. Egy előzetes regisztráció a NAV teszt oldalán mindenképpen szükséges, akármilyen megoldást is választ végül az adózó, ennek lépéseit érdemes előzetesen részletesen áttekinteni.

Jósvai Tamás, az OTP eBiz Kft. ügyvezető igazgatója úgy értékelte, hogy „a kényelem oldaláról közelít az OTP viszonylag komplex szolgáltatása, amely nem csak egy számlázó program, hanem egy internetes bankfelületet is magába foglal.” Az alkalmazásfejlesztés során mindig azt tartják szem előtt, hogy minél egyszerűbb legyen, minél áttekinthetőbb. Az online bekötéskor sem volt ez másként. „Olyan csatlakozási folyamatot alakítottunk ki, amivel a vállalkozó 1-2 perc alatt össze tudja kötni a számlázó programot a NAV felületével. Mindezt akár teljesen díjmentesen biztosítva számára.”

A NAV online számlázó bekötés felhasználó szemmel  elnevezésű szakmai blokk a következő kérdésekre kereste a válaszokat: Hogyan készülhet fel egy vállalkozás egyszerűen a csatlakozásra?  Milyen lépések  szükségesek az összekapcsoláshoz vállalkozói oldalról? Miben tud segíteni egy felkészült ügyviteli partner, s miben nem?  A felhő alapú szolgáltatás vagy telepített szoftver?  Előnyök, hátrányok.

További információ: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/regisztracio/start