Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bevasarloutca.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
további információ
Elfogadom
Nem fogadom el

FŐVÁROSI TURISZTIKAI KEREKASZTAL A XII. KERÜLETBEN

  • 2019 június 21.

2019. június 20-án az elegánsan felújított Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban látta vendégül a Kerekasztal tagjait a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK). - forrás: BFTK

https://www.budapestinfo.hu/hu/

A Fővárosi Turisztikai Kerekasztal már több mint 5 éve rendszeresen tartja összejöveteleit, Budapest turizmusának aktuális kérdéseit tárgyalva. A BFTK pedig, mint Budapest hivatalos kulturális tartalomgyártója és turisztikai szervezete változatlanul fontosnak és mértékadónak tekinti ezeket a tanácskozásokat, melyek a tagság – a szakmai szervezetek és nagyszereplők – érdeklődése mellett zajlanak. 

Bán Teodóra a BFTK ügyvezetője köszöntőjében emlékeztetett: Korábban, a Városháza épületében, március 28-án megtartott kerekasztal ülésen az e-sport és a digitalizáció voltak napirenden, most pedig az „Egy Budapest van” koncepció jegyében a XII. kerületet ismerhetik meg közelebbről a grémium tagjai. 

Pokorni Zoltán Hegyvidék polgármestere izgalmas előadásban tájékoztatta a turisztikai grémiumot a lóvasút történetéről, a rendszerváltás utáni hányatott sorsáról és végül kerületi hatáskörben történő felújításáról. Ezek után a kerület folyamatban lévő és tervezett fejlesztéseiről beszélt, egyebek mellett a Budapesti Fogaskerekű Vasút vonalának lehetséges meghosszabbításáról. A történelmi értékű közlekedési eszköz jelenleg „nem vezet sehonnan sehova” – a polgármester szavai szerint. Amennyiben azonban sikerül a fogaskerekű végállomását a Széll Kálmán térre lehozni, akkor turisták számára is értelmezhetővé és elérhetővé válik a Normafa, amit jelenleg 20%-ban kerületi lakosok, 80%-ban pedig budapestiek használnak, sőt bizonyos időszakokban túlhasználat tapasztalható, amit felismerve, a kerület átgondolt fejlesztéseket hajt végre. Az intelligens világítással felszerelt futóút, a műjégpálya és kemping projekteket, valamint más fejlesztéseket alapvetően a kormány finanszírozza, és a kerület koordinálja. 

Kovács Balázs, korábban bécsi turisztikai külképviselő, jelenleg egy tanácsadó céget vezető (GD Consulting) szakértő az osztrák turisztikai irányítás új stratégiai szemléletéről tájékoztatott, mely szerint az intenzív mennyiségi és bevételnövelés helyett a fenntarthatóság, a turisták élménye mellett a lakosság és a turisztikai szakmai szereplők „boldogságfaktora” kerül előtérbe. Mert elfogadó és mosolygós környezetben a látogatók is boldogabbak. Marketing irányultságban a „neuromarketing” – az értelem helyett az érzékekre ható megközelítés – nyer teret. A szövetségi államokból álló Ausztriában egyébként minden tartomány önálló turizmus törvénnyel rendelkezik. A desztinációs szintek a termékfejlesztést és desztináció menedzsmentet, a nemzeti szintű szervezet, az Österreich Werbung (ÖW) pedig kizárólag a külföldi marketinget végzi, több évre előre tervezett tematika mentén, szegmentált és hatékony szolgáltatói kapcsolódási lehetőségek biztosításával. Ausztria 2020-tól érvényes új turizmus stratégiája már nevében sem hordozza a turizmust: Visitor Economy Strategy 2025 (azaz Látogatógazdasági Stratégia 2025) a címe. 

Dr. Karsai Árpád és Ongjerth Richárd, a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége (TUTSZ) részéről „Overtourism, bulinegyed” témában tartottak előadást a Kerekasztal résztvevői számára. A probléma régóta ismert a szakmai grémium előtt, a hosszú távú megoldás a fővárosi döntéshozói és a civil szféra, valamint a turisztikai szakmai szervezetek szoros egyeztetésében képzelhető csak el, a szakértők által „Tourism Learning Area” elnevezéssel illetett összefogás, közösségi tervezés mentén, amely Erzsébetváros, mint történelmi városrész újra márkázásához, felértékelődéséhez vezethet. 

A témára reflektálva, Pap Mária, a BFTK turisztikai divízióvezetője röviden tájékoztatott az idén áprilisban, a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) docense, Pinke-Sziva Ivett témavezető irányításával lezajlott kutatásról, mely arra kereste a választ, hogy milyen élményígéretekkel, termékfejlesztéssel, földrajzilag mekkora rádiuszon belül és milyen költési hajlandóság mellett lehet elmozdítani a látogatókat Budapest túlturistásodó magterületeiről „Nagy Budapest” felé, azaz ösztönözni őket a kicsit távolabbi kerületek és a városkörnyéki desztinációk felkeresésére. A kutatást a témavezetőn kívül szakértőként jegyzik: Melanie Smith (MTA, METU) és Berezvai Zombor (BCE). A BFTK kezdeményezésére a BCE által megvalósult kutatás összefoglalója a későbbiekben jelenik meg.

Végül Zsákay László György, a BKV turisztikai és értékesítési divízióvezetője a Budapest közlekedési hálózatába szervesen illeszkedő, de a látogatók által különösen kedvelt nosztalgia járatokról és a Libegő hamarosan kezdődő, nagyszabású felújításáról tájékoztatta a Kerekasztal résztvevőit. 

Teljes cikk és az előadások letölthető anyagai a BFTK oldalán!