facebook share

Ha már rendelkezünk a látogatók fogadására alkalmas weboldallal (múlt hónapban írtunk róla bővebben), akkor legfontosabb feladatunk, hogy releváns látogatókat irányítsunk a honlapunkra. Ezt számos online eszközzel, de akár offline eszközökkel is elérhetjük. Az online látogatószerzése egyik legjobb és leghatékonyabb módja a PPC hirdetések.

A PPC (Pay-Per-Click) hirdetések sajátossága, hogy a hirdetés költsége a hirdetésre történő kattintáskor jelentkezik. Tehát a hirdetés díja nem attól függ, hogy mennyi ideig fut egy kampány vagy, hogy mennyiszer jelenik meg a hirdetés, hanem kizárólag attól, hogy hányszor kattintanak rá.

Ezeknek a hirdetési rendszereknek a másik előnye, hogy nagyon pontos célzást tesznek lehetővé, ezáltal igen kis felesleges szórással tudjuk a célcsoportunkat elérni, ami költésink racionalizálásban is komoly segítség.

A legismertebb szolgáltatók itthon a Google Adwords, Facebook és az ETARGET.

A PPC hirdetéseket több csoportra bonthatjuk. Egy rendszer akár több típusú hirdetési formát is kiszolgál, de ezek közül céljainknak megfelelően tudunk választani.

Keresőhirdetés / fizetett keresési találat

Az első, talán a legismertebb a keresőhirdetés vagy fizetett keresési találat. Ezek a hirdetések a Google organikus (normál) találatai felett és mellett jelennek meg. Ha például rákeresünk az „nyelviskola” kifejezésre, akkor az arra a szóra az első három helyen hirdetők fognak megjelenni. A hirdetéseket a Google narancssárga hirdetés felirattal is jelzi.

A keresőhirdetések csak szöveges hirdetések. Az alap hirdetések 25 karakter címsorból, és 35+35 karakter szövegtörzsből állnak. A hirdetéseket további opciókkal lehet bővíteni, amelyek hatékonyabbá és érdekesebbé tehetik a hirdetést, mint a cégünkhöz tartozó további linkek (sitelinks), telefonszám, az üzletünk, irodánk címe.

 

ppc

Tartalmi hálózatok

Második csoportban a tartalmi hálózatokon megjelenő hirdetések tartoznak. Ezek a hirdetések híroldalakon, portálokon, blogokon, fórumokon és más weboldalakon, a tartalommal összhangban jelenhetnek meg, ha az oldal tulajdonosa tagja valamelyik hirdetési rendszernek. Tehát, ha egy oldalon a téma a megfázás vagy a divat, akkor nagy rá az esély, hogy a hirdetés is ezekhez a témákhoz kapcsolódik (és kommunikál megfázás elleni vagy éppen divattermékeket).

Tartalmi hálózaton megjelenő hirdetések a Google Display valamint az E-target hirdetések.

pp2

 

 

A Google Display hálózatához tartozik a YouTube is, tehát ugyan azon a felületen keresztül menedzselhetjük a keresőben, a YouTube videókon és videók előtt megjelenő valamint más oldalakon megjelenő szöveges, képes, vagy banneres hirdetéseinket.

A display hálózaton megjeleníthetünk tisztán szöveges hirdetéseket, de képet, flash vagy html5 animációt, de videót is.

A Google a felhasználók webes viselkedése, a keresési szokások (kulcsszavak, témakörök, weboldalak) alapján igen sokrétű szegmentációt biztosít a hirdetőknek.

Az E-target hirdetési rendszere is folyamatosan fejlődik. Már nem csak szöveges és képes hirdetéseket, hanem banner hirdetések is létrehozhatók. Az E-tartget hirdetések a Google Displayhez hasonlóan a hálózathoz csatlakozott weboldalakon jeleníthetőek meg. Az E-target célázás tekintetében is egyre bővülő lehetőségeket kínál.

Facebook

A harmadik csoport a Facebook hirdetések. Megjelenés szempontjából speciálisak, mert csak a Facebok felületén jelennek meg, valamint kombinálható a szöveges és képi megjelenés.

A Facebook hirdetéseknek egyre nagyobb súlya van, elengedhetetlenek a jól működő Facebook kommunikációhoz.

A Facebook hirdetésekkel nem csak rajongókat gyűjthetünk az oldalunk számára, de posztjainkat is kiemelhetjük, hogy azok mind nagyobb publicitást kapjanak, valamint weboldalunkra is irányíthatunk felhasználókat.

A Facebook hirdetések legnagyobb előnye, hogy a felhasználók önszántukból rengeteg információt osztanak meg magukról, viselkedésükről, szokásaikról, és mindezt az információ mennyiség alapján a Facebook a hirdetőknek rendkívül sokrétű, változatos és ezáltal pontos célcsoport szegmentációt tud biztosítani a hirdetések célzásakor.

Retargeting

A vásárlási döntés bonyolult folyamat, míg maga a vásárlás mindössze néhány másodpercig tart. Sok esetben a vásárlók több napig is mérlegelnek, összehasonlítják az ajánlatokat, mielőtt döntenek, de az is előfordulhat, hogy az elsőre szimpatikus termék vagy szolgáltatás egyszerűen kimegy a fejükből és elfelejtődik a vásárlási szándék.

A retargeting segítségével a már korábban elért, a weboldalunkon megfordult felhasználókat tudjuk újra elérni. A Retargeting szolgáltatás pont ezért van, hogy emlékeztesse az érdeklődőket egészen addig, amíg úgy döntenek, hogy vásárolnak.

A Facebook, a Google Adwords és az E-target is rendelkezik retargeting lehetőséggel.

Hirdetési hatékonyság

A hirdetési rendszerek nem csak a költséghatékonyság és a pontos célzás miatt remek hirdetési eszközök, hanem mert igen részletes, valós idejű statisztikákkal is szolgálnak, amelyek segítéségével optimalizálhatjuk, finomíthatjuk kezdeti beállításainkat, valamint ellenőrizhetjük hirdetésünk teljesítményét.

Konverziók

A hirdetések teljesítményén túl fontos, hogy ne csak azt mérjük, mennyien kattintanak a hirdetésünkre, hanem statisztikai rendszer segítségével (pl. Google Analytics) vizsgáljuk azt is, hogy a weblapunkra érkezők hogyan viselkednek. Mennyi időt töltenek a weboldalunkon, milyen oldalakat néznek meg, mennyien fordulnak azonnal vissza.

A legfontosabb viszont, hogy vásárolnak e, vagy kérnek e tőlünk ajánlatot. Ezt a konverziós (cél) pontok beállításával tudjuk mérni. Konverziós pontot tudunk az adott szolgáltató saját konverziós kódjai segítségével is beállítani, amely segítségével tovább tudjuk konvertálásra optimalizálni hirdetéseinket, vagy alkalmazhatjuk a statisztikai rendszerünket is célpontok beállítására és a statisztikai rendszerben ellenőrizhetjük hirdetéseink hatékonyságát és a tapasztalatok alapján finomíthatjuk hirdetésünket.

A Google Adwords mellé kitűnő választás a Google Analytics, hiszen a Googletől megszokott módon integrálhatjuk, összekapcsolhatjuk a különálló szolgáltatásokat így még hatékonyabban tudjuk hirdetéseinket optimalizálni, eredményeinket követni.

A Facebook és az E-target esetében javasolt a hirdetéseink cél linkjét követőkóddal ellátni, amelyek segítségével a kampányainkat a Google Analyticsben kényelmesen követhetjük és a tapasztalatok visszacsatolást biztosítanak hirdetésünk további finomításához.

A követőkódok létrehozásában nagy segítség a Google követőkód generátora, amely itt érhető el: http://bit.ly/gleurlb

Bár a hirdetési rendszerek egyre könnyebben kezelhetőek és egyre több segítséget nyújtanak a hirdetőknek a kezelhetőség és hatékonyság optimalizálás kapcsán, a jó hirdetés menedzsmenthez elengedhetetlen a szaktudás és nem kevés idő ráfordítás, ezért javasoljuk, forduljanak szakemberhez akár a hirdetés kezelés, akár tanácsadás, oktatás kapcsán.