facebook share

Megjelenés dátuma: 2015. április 16.

Mi a mobil alkalmazás?

letöltés

A mobil készülékek térhódítása megállíthatatlan. Szinte a teljes életünket belesűrítjük készülékünkbe, egyre több funkcióra használjuk őket. Így a mobil applikációk jelentősége és az ezeken keresztül történő kommunikáció fontossága

A mobil alkalmazások mobiltelefonokra írt programok. Az alkalmazásoknak alapvetően 2 típusa van: vannak alkalmazások, amelyek a telepítést követően nem igényelnek internet kapcsolatot (offline) és vannak, amelyek folyamatos internetkapcsolatot igényelnek (online). is drámaian nő. Így napjaink elengedhetetlen használati tárgyaivá váltak a mobil eszközök. Irányítják mindennapi életünket, segítenek minket mindennapos dolgaink intézésében, és adott esetben már akár munkánkat sem tudnánk elvégezni nélkülük.

A két típus között az alapvető különbség, hogy az első esetben az információk a telepítéskor a telefonra töltődnek, míg a második esetben valamilyen interneten keresztül elérhető alkalmazásszerverrel tarják a kapcsolatot, adatot cserélnek, így jut el az információ hozzánk.

Amennyiben a felhasználóknak szánt információk gyakran frissülnek (gyakrabban, mint 3-4 nap), úgy az online alkalmazás a javasolt megoldás.

 

Mobil alkalmazás vs. mobilra optimalizált weboldal?

Örök kérdés, hogy melyiket válasszuk. Lássuk az előnyöket és a hátrányokat:

letöltés (1)

Mobil alkalmazás

Pro

  • teljesen testre lehet szabni a felhasználói élményt (UX)
  • akár internet hozzáférés nélkül is használható az alkalmazás (részben vagy egészben)
  • gyors, mert adott eszközre lett optimalizálva
  • megbízhatóan működik (bár akadnak kivételek)
  • Teljesen kihasználhatóak a mobil készülék funkciói: GPS, Giroszkóp, egyéb szenzorok, kameraű

Kontra

  • első használathoz le kell tölteni és telepíteni kell az alkalmazást, emiatt nem jut el minden felhasználóhoz
  • összetett háttérrendszerekre van szükség
  • drága, mert több platformra is el kell készíteni: WindowsPhone, Android, iOS!
  • elég komoly marketingtevékenységet igényel, hogy elérjük vele a felhasználókat (nem olyan könnyű előre kerülni az alkalmazások között).
  • nem váltja ki a honlapot.

Mobil weboldal

Pro

  • általában az adott cég meglévő CMS rendszerével működtethető
  • platform független
  • könnyedén lefejleszthető
  • általában olcsóbb, mint az új reszponzív design vagy egy mobil alkalmazás

Kontra

  • felhasználói élményben elmarad a mobil alkalmazásoktól
  • külön tartalomfeltöltést igényel

Reszponzív webdesign

Pro

  • ‘egy’ weboldalt kell fejleszteni (igaz azt különböző felbontásokra és eszközökre kell optimalizálni)
  • egyszerű a karbantartása
  • minden eszközről könnyedén használható

Kontra

  • lassabb működés
  • SEO szempontból nehéz minden eszközre optimalizálni, hiszen egyféle tartalom lehet csak rajta, noha a felhasználók teljesen másra kíváncsiak jellemzően egy mobil keresés során (pl. a közelben lévő éttermekre)

Konklúzió

Az appokat elsősorban egy jól körbehatárolt funkció ellátására érdemes alkalmazni (pl. legközelebbi szálláshely megtalálása, mobil fizetés, turisztikai információk, pl. mobil idegenvezető).

A mobil alkalmazások valószínűleg nem fogják tudni leváltani a reszponzív weboldalakat, azonban nagyon sok esetben kiváltani képes azokat. Például online újságoknál teljes mértékben kiválthatja az alkalmazást egy reszponzív weboldal, ami pontosan meg van tervezve az egyes eszközökre. Nemzetközi kutatások már most kimutatták, hogy a Tablet felhasználók már most is inkább a böngészőben olvasgatnak mintsem, hogy az egyes hírportálok alkalmazásait telepítgessék.

Egy mobilalkalmazás tagadhatatlan előnye viszont a kifejezetten telefonok által biztosított lehetőségek kiaknázhatósága.

A mobil alkalmazás szintén kiváló lehetőségeket nyújt, amennyiben azt szeretnénk, hogy felhasználóink internetkapcsolat nélkül is hozzáférjenek az általunk előállított tartalmakhoz. Erre többek között akkor lehet szükség, ha katalógusokat használunk termékeink bemutatására. Egy katalógus alkalmazás segítségével jelentős összegeket spórolhatunk meg a nyomdaköltségeken, nem beszélve arról, hogy az ember mobiltelefonját – kevés kivételtől eltekintve – mindenhova magával viszi, így termékeink listája mindig kéznél van.

A folyamatosan frissülő tartalmak esetében is jó megoldás az alkalmazás, mert a felhasználók szempontjából egyszerűbb megnyitni egy mobiltelefonra telepített alkalmazást, mint minden esetben weboldalunkra navigálni a böngésző segítségével, valamint a mobil alkalmazás felhasználói felületét kifejezetten az eszköz használatnak megfelelően lehet kialakítani, a mobilra optimalizált vagy reszponzív designnal szemben.

Ugyanakkor ne felejtkezzünk el arról, egy alkalmazás növeli a felhasználói élményt, PR értéket képvisel, valamint presztízs értékkel is bír és egy folyamatosan növekvő népszerűségű marketing csatornával is bővítettük marketing eszköztárunkat.

A döntésben sajnos nincs egyértelmű jó megoldás. Mindig az adott tartalommal, funkcionalitással kapcsolatos igények döntenek arról, hogy melyik megoldást érdemes választani.

Határozzuk meg a céljainkat, igényeinket, erőforrásainkat, majd ezeket vessük össze az alternatívák előnyeivel és hátrányaival!

Egy biztos: akármelyik utat is választjuk, a mobileszközökre való optimalizálással mindenképpen jó döntést hozunk.

Mielőtt döntést hoz, érdemes szakértőkkel konzultálni, akik kívülről objektíven tudják megítélni, hogy érdemes e mobil alkalmazás fejlesztésbe belevágni.