facebook share

Megjelenés dátuma: 2015. február 17.

Mire való egy hírlevél? Hogyan lehet olvasókat szerezni hozzá? Mit küldjünk ki benne? Milyen rendszerességgel? És egyáltalán hogy lehet érdekessé és hatékonnyá tenni? Cikkünkben az e-mail marketing legfontosabb kérdéseit járjuk körbe.

Az e-mail marketing 4 fő részre osztható, amellyel foglalkoznunk kell a siker érdekében.

  1. A jó adatbázis
  2. A tartalom
  3. A levél szerkezete
  4. A kiküldés módja

Az adatbázis

Az e-mail marketing alapja a jó adatbázis. Magyarországon szigorú szabályozása van, hogy kinek küldhetünk hírlevelet. Csak olyan e-mail címre küldhetünk hírlevelet, amely tulajdonosa igazolható módon hozzájárult az levél fogadásához. Ez azt jelenti, hogy bizonyítani szükséges, hogy feliratkozott a hírlevelünkre. Ezért nagyon fontos, hogy a hírlevél feliratkozást rögzíteni szükséges, mikor, milyen felületen iratkozott fel és hogy igen, hozzájárult. Erre szolgál a logolás, a webalpunk időbélyeggel ellátott adatbázisa, offline feliratkozás esetében a feliratkozó írásos lista megtartása, vagy a telefonos feliratkozás rögzítése.

Az adatgyűjtést nem csak rögzíteni kell, hanem a NAIH felé bejelentési kötelezettségünk is van.

Ha olyan címre küldünk levelet, aki nem járult hozzá a hírlevél fogadásához, hibát követünk el, egyrészt mert törvénybe ütköző, másrészt mert érdeklődés hiányában felesleges időt és energiát fektetünk az egészbe.

Sokféle módon építhetünk legálisan adatbázist, ezért a leghatékonyabb módozatokat csak felsorolás képen írjuk most le:

  • weblapunkon hírlevél feliratkozás biztosításával
  • online és offline nyereményjátékok útján
  • hasznos, érdekes tartalom, termékminta elérésével, ha feliratkozik hírlevelünkre

A jó adatbázis viszont nem csak legális, hanem szegmentált is. Mint ahogy minket sem érdekelhet egy cég minden szolgáltatása vagy terméke, úgy általában ügyfeleink se érdeklődnek a teljes portfóliónk iránt, egy-egy termékkör, vagy szolgáltatás iránt viszont nyitottak. A legjobb, ha már a feliratkozáskor lehetővé tesszük számukra a választást, de utólag a hírlevél tartalmának kattintási statisztikái alapján is elvégezhetjük a szegmentálást. Utóbbihoz viszont megfelelő szoftveres háttér és plusz idő befektetése szükséges.

A tartalom

Ha az adatbázisunk szegmentált, akkor megvan az a lehetőségünk, hogy a feliratkozó érdeklődésének megfelelő tartalommal töltsük meg a levelet.

Egy jó hírlevél nem feltétlenül eladni akar. Ha csak úgy leírod a címzetteknek, milyen aktuális ajánlatod van, esetleg akciókkal kínálod meg őket, ne vedd zokon, ha nem olvassák a levelet, vagy akár le is iratkoznak!

A jó hírlevél ahelyett, hogy ajánlatokkal bombázná a címzetteket, inkább edukálja őket. Érdemes olyan információkat csepegtetni számukra, amelyek világossá teszik, hogy Te és céged a megfelelő választás.

Más a helyzet a webshopok esetében. Egyértelmű, hogy az eladás a cél. Viszont ahelyett, hogy csak árkommunikációt folytatunk, tegyük világossá, miért jó, ha pont most, és pont tőlünk veszi a meg a terméket.

A levél szerkezete

A hírlevélbe tehetünk képet, szöveget, linkeket. Fontos viszont tudni, hogy a levelező kliensek webes tudásban elmaradnak a modern böngészőktől. A kevesebb tudás viszont kevesebb lehetőséget is biztosít. A legtöbb levelező kliens pl. nem tölti be automatikusan a levelekben elhelyezett képeket. Ezért nagyon fontos, hogy a hírlevelünk ne csak 1 vagy több kép összességéből álljon, hanem normál szöveget is tartalmazzon, hiszen sok felhasználó, ha nem látja a tartalmat, nincs bizodalma a képek betöltéséhez.

Különösen fontos figyelembe venni, hogy az okostelefonok, a mobilinternet terjedésével már gyakrabban találkoznak először az e-mailünkkel az emberek a telefonjukon, mint asztali gépen és csak akkor nézik meg asztali gépen is, ha felkeltettük az érdeklődését. Ezért nagyon fontos, hogy levelünket úgy szerkesszük, hogy az mind telefonon, mind asztali gépen is élvezhető legyen.

Senki sem olvassa, de kötelező elem: a lábjegyzet.

Bár senki sem szereti, ha leiratkoznak a hírleveléről, törvényi kötelességünk a levélben tájékoztatni az ügyfelünket, ha nem szeretné tovább kapni a hírlevelet, akkor hogyan iratkozhat le róla.

A levélben továbbá fel kell tüntetni, hogy ki a levél küldője, és milyen úton jutottunk hozzá az adott e-mail címhez és a NAIH-tól kapott igazoló számot is.

A kiküldés módja

A legkevesebb szó esik róla, de kulcskérdés, hogyan küldjük ki a leveleinket. Fontos a jó szoftver és a jó küldő szerver.

Ahhoz, hogy a kiküldött leveleink ne landoljanak egyből a levélszemétben fontos a jó, dedikált e-mail küldő (SMTP) szerver. Ha nem megfelelő szerveren keresztül küldünk ki leveleket a szerver vagy e-mail címünk gyorsan valamely e-mail feketelistára kerülhet, amely eredménye képen céges levelezésünk is lebénulhat, amíg a listáról le nem kerülünk.

Rengeteg jó e-mail marketing szoftver található a piacon. Hogy ki melyiket választja, az igényektől és anyagi lehetőségektől is függ, de a választáskor érdemes az alábbiakat figyelembe venni:

  • szegmentált listák kezelhetősége
  • a levél szerkeszthetőségének lehetősége
  • a levélben lévő linkek követő kóddal való ellátottsága
  • statiszták kinyerhetősége: nem csak a megnyitási, olvasási, hanem a kattintási statisztikák kezelése levél, címzett és címlistáink szintjén is
  • visszapattanó (nem kézbesíthető) levelek kezelése

 

Bár az e-mail marketing egyszerűnek tűnik, és egyre felhasználó barátabbak a szoftverek is, a jó e-mail marketinghez elengedhetetlen a szaktudás és nem kevés idő ráfordítás, ezért javasoljuk forduljanak szakemberhez akár a hirdetés kezelés, akár tanácsadás, oktatás kapcsán.