facebook share
Clipboard01

Megjelenés dátuma: 2014. május 15.

Az Osztrák Gazdasági Kamara Bécsi Kereskedelmi tagozatával, valamint a hozzájuk szervezetileg kapcsolódó bécsi bevásárló utca menedzsmenttel közel 10 éves közvetlen kapcsolata van a BKIK Kereskedelmi Tagozat III. Kereskedelem Kereskedelmi Szolgáltatás Osztályának. Több ízben látogattak Kamaránkba és mi is tettünk viszontlátogatást, tanulmányozva az ottani kamarai szervezetet, szolgáltatásokat, valamint a bevásárló utca menedzsment működését, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a tapasztalatokat a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarában ill. a főváros területén is hasznosítsuk.A Wiener Einkaufsstrassen-Management példája alapján indította a BKIK, a III. Osztály kezdeményezésére múlt év áprilisában a BVKI keretén belül a tematikus- és bevásárló utca menedzsmentet (BUM), egy fővel és 7 bevásárló utca taggal.

A mostani találkozót megelőző két hétben vezető bevásárlóutca menedzserünket tapasztalat-cserére fogadta a bécsi partner. A két hetes gyakorlat lezárásaként hattagú magyar delegáció utazott ki, Rév András, a III. Kereskedelem, Kereskedelmi szolgáltatás Osztály elnökének vezetésével. A magyar delegációt fogadta többek között Erwin Pellet, a Kereskedelmi Tagozat elnöke, Mag. Michaela Schuster, a Tagozat titkára, valamint MSc, MBA Guido Miklautsch, a Bevásárlóutca Menedzsment vezetője.

WKO

Ausztriában kötelező a Kamarai tagság (éves tagdíj cca 150 EUR-tól indul és több ezer EUR a nagy vállalatok számára), melynek köszönhetően sokkal nagyobb költségvetéssel rendelkeznek és cserébe sokkal szélesebb szolgáltatási körrel állnak a vállalkozások rendelkezésére. A bécsi bevásárló utcamenedzsment is a Kamara alá tartozik, így bizonyos szolgáltatásokat együttesen nyújtanak. A kamara működését, Magyarországhoz hasonlóan törvény szabályozza.

A Wirtschaftskammer Österreich (WKO) szakmai szervezete 7 tagozatot foglal magában:

  1. Kézműves Tagozat
  2. Ipari Tagozat
  3. Kereskedelmi Tagozat
  4. Bank és Biztosítás Tagozat
  5. Szállítás és Közlekedés Tagozat
  6. Turizmus és Szabadidő Tagozat
  7. Információ és Tanácsadás Tagozat

 

A törvény meghatározza az egyes területi kamarák tagozatait is. A Bécsi WKO az egyik legnagyobb területi kamara, melynek 5 tagozata van. (Az osztrák kamarai törvény a területi kamarák alapítható tagozatairól is rendelkezik.) Az egyes tagozatok önálló épületben, önálló ügyvezetői vezetéssel működnek, a Tagozati elnök választott tisztségviselő. A Bécsi Kereskedelmi Tagozat 6 osztályba sorolja a kereskedőket. A Tagozat munkatársainak létszáma 70 fő.

Clipboard02

Ausztriában az országos kiskereskedelmi forgalom 20, a nagykereskedelmi forgalom 26 %-át bonyolítják a fővárosi cégek. Ugyanakkor a kereskedelmi vállalkozások több mint 40 %-a Bécsben található, melyek csupán az országos kereskedelmi foglalkoztatotti létszám 20 %-át alkalmazzák. Az egyéni és kisvállalkozások aránya tehát jóval magasabb a kiskereskedelemben az országos átlagnál.

A Bécsi Kereskedelmi Tagozat az alábbi területeken fejt ki komoly aktivitást:

  • Képzés (távoktatás, idén induló mesterképzés, képzés népszerűsítése, szakmai versenyek szervezése)
  • Képviselet (tanácsadás, kiállítások és vásárok, Internet marketing lépésről, lépésre, online adatbiztonság, kereskedelmi kutatások, tanulmányok, média együttműködés
  • Érdekképviselet (cégalapítás, nyitva tartás, stb.)
  • Kollektívszerződés (Ausztriában a kollektív szerződések kizárólag a WKO és a szakszervezetek megegyezésének eredménye, kereskedőt foglalkoztatni csak ez alapján lehet)

 A következő területeken nyújtanak informális szolgáltatásokat:

  • Munka és Társasági jog
  • Export ágazat
  • Oktatás és gyakorlati idő
  • Start-up szolgáltatások és siker
  • Innováció és technológia
  • Adók
  • Környezet és Energia
  • Üzletvezetés és pénzügyi támogatás, adományok
  • Közlekedés és elhelyezkedés
  • Gazdasági és Kereskedelmi jog
  • Kamarai tagság

 

Wiener Einkaufsstrassen-Management

A Bécsi Bevásárló utca menedzsment 80 utcai egyesülettel van kapcsolatban, ez 20.000 üzletet, 120.000 alkalmazottat, 9,5 milliárd EUR értékű eladást, 8000 tagot és cca 660.000 látogatót jelent évente az utcákban. A Bevásárló utca menedzsmenten belül 39 ember dolgozik. Ebből 17 fő bevásárló utca menedzser, 2 fő piac menedzser. Bécsben ugyanis a piacok is részesülhetnek a közös marketing előnyeiből.

Clipboard03

A Bevásárló utcákban egyesületek működnek, melyet az ott lévő vállalkozók hoznak létre. Ezen egyesületek tagjai az adott utcában lévő vállalkozások (illetve iskolák, intézmények és néhol templomok is). Jellemzően az utcában lévő vállalkozások 30%-a lép be az egyesületbe. Minden egyesületnél van tagdíj-fizetési kötelezettség, melynek legalacsonyabb mértéke évi 250 EUR, de vannak utcák, ahol 1000-1500 EUR is fizetnek évente a tagok. Ezt az események előfinanszírozására és hirdetésekre, marketingre költik. A Bécsi Bevásárló utca menedzsment csak azon utcákkal foglalkozik, ahol van egyesület. Tevékenysége elsősorban marketing és lobby tevékenység.

A Bécsi Bevásárló utca menedzsment a következőket nyújtja tagjai számára:

  • Bevásárló utca menedzserek és piac menedzserek munkája
  • Média felületek begyűjtése és szétosztása kedvező áron
  • Karácsonyi díszkivilágítás
  • Promóciós kampányok lebonyolítása, hozzá kapcsolódó termékek szétosztása
  • Közös weboldal – http://www.einkaufsstrassen.at/
  • Bevásárló utca Fesztivál összefogása és promótálása szeptemberben
  • Közvetlen vonal a rendőrséghez sms formájában (megelőzés és tájékoztatás)

 

A Karácsonyi kivilágításokat a Bevásárló utca menedzsment és Bécs városa finanszírozta 2006 és 2010 között, a felszereléssel együtt.  Mára azonban az utcáknak kell megfizetni a teljes költség kb. 50 %-át, amit egyre kevesebben tudnak vállalni. (Csak a felszerelés, leszerelés és tárolás évente cca 1,2 millió EUR.)

Clipboard04

Thomas Götz rendezvény és piac menedzser a piacokról és a bevásárló utca rendezvényekről, promóciókról beszélt.20 állandó és 40 ideiglenes piac van Bécsben. Ebből 8 van a Bevásárló utca menedzsment kezelésében. A piacok közül egyedül a Naschmarktnak van saját egyesülete, az összes többinél a piac menedzser lát el minden marketing feladatot és még többet. Feladatuk népszerűsíteni a piacokat. Egy évben van 6 kampány, 2 fesztivál és több apróbb promóció (pl. Valentin nap, anyák napja, Márton nap stb).A promóciók közül kiemelte a honlapjukon is megtalálható nyereményjátékokat, valamint dekorációkat, akciókat (árengedmények), kedvezmény füzeteket és utcai fesztiválokat, ünnepeket.

A rendezvényeket, fesztiválokat az utcák kezdeményezik és szervezik, a bevásárló utca menedzsment elsősorban a marketinggel és a hirdetésekkel foglalkozik, míg a város az, aki utólagosan támogatást nyújt az egyesületeknek a megtartott rendezvényekhez, mindaddig, míg a költség kerete ezt megengedi. Ez évtől azonban ezt a rendezvény keretet csökkentették 25%-al, amelyből egy olyan alapot képeztek, ami kizárólag hosszabb távon hatással bíró projektekre vehető igénybe, akár az utca-egyesületek által is. Azt, hogy ez a döntés hosszú távon milyen hatással lesz a jelenlegi rendszerre, még nem tudják, de az már most látszik, hogy néhány bevásárló utca lemondta az idei rendezvényeit vagy volumenében csökkentette azokat.

Fő rendezvényük az idén szeptember 20-21. között megrendezésre kerülő Das Wiener Einkaufsstrassen Festival, amely központi eseményeit, marketingjét, az egységes megjelenést a Bécsi Bevásárló utca Menedzsment szervezi ugyan, de az utcák a saját eseményeiket maguk találják ki és szervezik.

Clipboard05

Silvia Spendier, az üres üzletek kiadását segítő csoport (wko.at/wien/freielokale) vezetője az üres üzletek nyilvántartásáról, kiadásának elősegítéséről szólt. A folyamatos adatfrissítés mellett, ingyenes tanulmányokat készítenek egy adott címhez (üzlethez) kapcsolódóan, hogy annak 500 méteres körzetében, milyen a lakosság összetétele (kor, nem, jövedelem), milyen üzletek és cégek találhatók ott, milyen a közlekedés, parkolás, milyen versenytársak vannak és melyik bevásárló utca van a közelben.

Az üres üzlethelyiségeket, melyek bekerülnek a rendszerbe, egy matricával látják el, hasonlóan a Budapesten indított „Rögtön jövök” online rendszerben nyilvántartott üres üzletekhez.

Clipboard06

Clipboard07Most induló programjukban, a Rock the shop-ban, a start up vállalkozásokat segítik. A program pályázati úton vehető igénybe, és fél éves üzlethelyiséget biztosítanak számára, valamint szakmai segítséget marketing, design és üzletvezetés területén. Egy másik szolgáltatás a Lokale Woche, vagyis az üres üzletek hete. Ilyenkor előzetes bejelentkezés nélkül megtekinthetők a kiadásra váró üres üzlethelyiségek. A programok sikeresek, 2009-ben még 850 üzlet várt gazdára, 2013-ban már csak 488.

Rév András a III. Kereskedelem, Kereskedelmi Szolgáltatás Osztály elnöke, a budapesti BUM létrejöttének szorgalmazója,  megköszönte a szíves fogadtatást, a baráti légkört és a sok hasznos információt, majd ismertette a BUM hazai eredményeit. A 7 utcával, 2013. áprilisában induló programhoz máris új tag csatlakozott és együttműködünk a Váci utcai klaszterrel is. Annak ellenére, hogy finanszírozásban Budapesten a BKIK magára maradt, ami nyilvánvalóan korlátozza a rendelkezésre álló pénzügyi eszközöket, egy év alatt létrejött a www.bevasarloutcak.hu weboldal és a facebook/bum.hu oldal, amely látogatottsága egyre nő. Idén beindult a BUM hírlevél, valamint másodszor kerül kinyomtatásra a bevásárló utcák térkép. Az elmúlt egy éves időszakban jött létre a Fővárossal együttműködve, az üres üzletek kiadását segítő web-oldal, a www.rogtonjovok.hu. Az egy év alatt bevásárló utcáink 11 önálló rendezvényt szerveztek és 3 közös rendezvényen vettek részt, a Turizmus világnapján és az Idegenvezetői Világnapon helyi idegen vezetéses programokon, a 2013. őszén megrendezett Borban az Igazság rendezvény pedig a BUM által összefogott közös esemény volt.

A felek megállapodtak, hogy a közös konzultációt továbbra is folytatják, és közösen együttműködve felkínálják segítségüket a Duna-menti Kamarák tagsága számára, amennyiben bevásárló utcáik létrehozásához azt igénylik.

A látogatás és a tapasztalatcsere bebizonyította, a kölcsönös kommunikáció fontosságát.