facebook share

Megjelenés dátuma: 2014. december 12.

Az Online Marketing ma már nem lehetőség, hanem kötelező marketing csatorna. Miért is?

2014-ben a magyar lakosság 72%-a használja heti rendszerességgel az internetet és ez az arány Budapesten belül még magasabb is. A technológia fejlődése, a mind könnyebben, olcsóbban hozzáférhető internetezésre alkalmas eszközök és előfizetések, és a gyorsuló hálózatoknak köszönhetően, az internet az emberek első számú információs forrásává vált.

Így nem túlzás azt állítani: Aki kimarad, az lemarad.

Az online marketing legfontosabb központi eleme a weboldal. A honlap sok funkcióval bírhat, de mielőtt nekiállunk a készítésének fontos, hogy tisztázzuk magunkban mi is a célja, ugyanis alapvetően meghatározza a designt, a struktúrát, a funkcionalitást is.

Milyen céljaink lehetnek? Információ átadás, Presztízs – image – brand építés, értékesítés, online kereskedelem.

A céljaink meghatározásakor fontos szempont a tartalom. Milyen tartalommal tudjuk megtölteni weblapunkat, hiszen bármilyen célt is tűzünk ki, tartalom nélkül a honlapunk csak egy üres váz. A legjobb, ha előre meghatározzuk és elkészítjük leendő weblapunk tartalmát.

Honlap fejlesztésnél négy kérdést mindenképpen tisztázni szükséges.

Az első, hogy milyen alapokon, milyen keretrendszerben történjen annak fejlesztése. Két irány közül lehet választani.

1)     Nyílt forráskódú CMS rendszer felhasználásával (Joomla, WordPress, Drupal) és testreszabásával történő weboldalfejlesztés.

2)     Egyedi fejlesztésű CMS keretrendszerben történő weboldalfejlesztés.

A nyílt forráskódú rendszerek fő jellemzői, hogy a fejlesztők körében többnyire ismertek, előre gyártott, sematikus, felhasználóbarát admin rendszerrel rendelkeznek. A nyíltságnak köszönhető nagy fejlesztői bázis és elterjedtségből adódóan előre gyártott webdesign sablonok és funkcionális modulok érhetők el. A fejlesztési idő az ilyen rendszerekben kompromisszumos megoldások mellett rövidebb, mint az egyedi keretrendszerek esetében. Hátrányként említhető, hogy ezek a rendszerek évről évre frissülnek. Új verzióra történő aktualizálás esetén kompatibilitási gondok adódhatnak, mind a webdesign sablon, mind az egyes funkciók terén, de ezt folyamatos honlap karbantartás keretében meg lehet oldani. További hátránya az ilyen rendszernek, hogy a keretrendszer által biztosított keretek között lehet a rendszerbe funkciókat fejleszteni, ami kompromisszumos megoldásokat eredményezhet az egyes funkciók megvalósítása kapcsán.

Az egyedi keretrendszerben történő fejlesztés szabadságot biztosít, egyedi, tökéletesen testreszabott megoldások kivitelezését biztosítja. Hátránya ugyanakkor, hogy a nyílt rendszerhez képest a fejlesztés ideje nagyságrendekkel magasabb, valamint a készítő fejlesztőn kívül más nem ismeri a rendszert, ezért szükséges fejlesztői dokumentáció készítése, ami szintén plusz költség.

A második kérdés, hogy milyen kijelző méretre legyen optimalizálva a vállalkozás weblapja. Az átlag felhasználók ma laptopon, vagy közepes méretű monitorú PC-n interneteznek, de egyre többen FULL HD monitor mögött ülve vagy táblagépen, mobiltelefonon keresztül használják a világhálót. A webdesign és a mögöttes technológia megválasztásakor ezen kérdésre is válaszolnunk kell tudni.

Manapság már elvárás a reszponzív webdesign is, amely jelentése a képernyő (böngésző ablak) szélességére reagáló, rugalmasan változó grafikai megjelenésű weblap grafikai terv, mert a honlap tartalma a kijelző méretétől függetlenül és változatlanul elérhető, valamint keresőoptimalizálási szempontból is előnyös.

A harmadik fontos kérdés a böngészőoptimalizálás, azaz weblapunk mely böngészőkben jelenik meg tökéletesen. Evidens válasz lehetne, hogy mindegyikben, de a webes technológiák és a böngészők fejlődésével a felhasználói szokások nem minden esetben haladnak vagy tudnak haladni párhuzamosan, így előfordulhat, hogy egy potenciális vásárló, ügyfél olyan böngészőt használ, amely már elavult és a modern weblap nem egészen, vagy éppen nem a legszebben jelenik meg és emiatt üzletet veszíthetünk. Ezért fontos, hogy határozzuk meg az adott vállalkozás célcsoportját, ismerjük meg internetezési szokásaikat és annak megfelelően döntsünk. Fontos, hogy a weblap legyen kompatibilis az 5 legelterjedtebb böngésző (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera, Safari) legutolsó két verziószámával.

A negyedik fontos kérdés a mérhetőség, az Online Marketing legnagyobb előnyének kihasználása. Hasznos már előre tisztázni, hogy mit szeretne mérni a vállalkozás a weboldala látogatóinak aktvitása kapcsán. Sok analitikai program, mint a Google Analytics alaphelyzetben rengeteg információt tud nyújtani, de számos mérési pontot külön szükséges beállítani (mint pl. hányan kértek ajánlatot az űrlapon keresztül, vagy hányan, mit, mennyiért vásároltak a webshopban), amelyeket jó előre kell meghatározni.

A jó weboldal nem csak szép, jól használható, hanem teljesíti a céljainkat és a célok teljesülése mérésekkel igazolható is.

Ugyanakkor nem elég csak jelen lenni az online térben, látszani is kell. A láthatóságot számos online eszközzel elérhetjük. Vannak rövidtávon és vannak hosszútávon eredményes eszközök.

A rövidtávú eszközök gyors látogatottság növekedést eredményeznek. Ilyen eszközök a PPC hirdetések, az e-mail marketing és részben az Online PR. Azért csak részben, mert az Online PR keresőoptimalizálási szempontból is hasznos. Ha idővel elhagyjuk a rövidtávú eszközök használatát, akkor a látogatottság jelentősen visszaesik.

A hosszú távú eszközök nem hoznak gyors látogatottság növekedést, hatásuk később, akár több hónap alatt fejti ki a hatásukat, ugyanakkor jelentős organikus látogatottságnövekedést érhetünk el. A keresőoptimalizálás, a közösségi média és az Online PR külön-külön is hatékonyak, de együttes használatuk indikátorként hat a weboldal teljesítményére.